Search This Blog

Wednesday, February 13, 2019

Laporan Polis : Pemuda PAS minta siasat Dana DAP-PH, Pengakuan IRI boleh menjadi bahan bukti ?



Sebelum ini ada individu tertentu mendakwa DAP dikatakan menerima dana berjumlah RM1.2 bilion dari Israel ? Institut Republikan Antarabangsa (IRI) iaitu sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat berhubung kerjasama dengan parti pembangkang di negara ini sejak tahun 2002.


International Republican Institute (IRI) sebelum ini membuat kenyataan mereka lebih 10 tahun bersama parti pembangkang di Malaysia. Mungkin di situ berlakunya penyaluran dana hasil kepada parti politik terutamanya DAP ?
Dalam satu forum pada 17 Julai tahun lalu, Presiden IRI, Daniel Twinning dalam forum anjuran Centre For Strategis & International Studies mendedahkan, IRI bekerjasama untuk mengukuhkan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002, menerusi dana National Endowment for Democracy (NED).
Twining berkata, selepas kemenangan PH pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), beliau bertemu dengan pemimpin baharu Malaysia yang rata-ratanya pernah bekerjasama dengan IRI, manakala seorang pemimpin kanan yang berada dalam kerajaan memuji IRI yang tidak berputus asa terhadap mereka.
IRI memiliki kaitan dengan Parti Republikan menerusi Senator Amerika Syarikat (AS), John McCain yang menjadi pengerusi sejak 25 tahun lalu sebelum melepaskan jawatan


No comments: